Ett spel

Hittade detta på Rabbes blogg.
Alexander Schulman som har skrivit. Så otroligt bra att jag var tvungen att kopiera det jag med. Jag säger varken att det är rätt eller fel, men värt att tänka på...

Och detta champagne sprutande...Jag tycker visserligen att det låter sjukt kul och jag jag har ju som de flesta andra tagit studenten eller varit på något annat firande och sprutat champagne. Hade jag åkt till båstad hade jag antagligen inte tackat nej till allt detta. Men när champagnefirande har övergått till en tävling om vem som gör av med mest pengar kan jag inte annat än börja fundera lite.
Måste finnas så mycket vettigare saker här i världen man kan lägga pengarna på.


Alex ord:

"Inför min första resa till Båstad läser jag i en tidning att man där kan köpa en flaska champagne för 100 000 kronor. Tydligen är den speciell på något sätt, kanske är den guldpläterad, kanske har Brad Pitt trampat druvorna, vad vet jag. Den kostar det i alla fall. 100 000 kronor.

Det får mig att tänka på Tranströmer som i en dikt skrev "han köper och köper saker/för att kasta i gapet på tomrummen/som smyger bakom honom". Det är vackra rader, det där, som alltid för mina tankar till den typen tomt, själlöst spenderande som man ibland ser på Stureplan.

Men Båstad är värre än Stureplan. Jag kommer till en bar som heter Pepe's Bodega. Sjavigt hak, öl klistrar mot mina skor när jag går genom lokalen. Uteserveringen är fullsatt. Det är en, vad ska man säga, mycket homogen grupp människor här.

Alla ser exakt likadana ut. Tjejerna är fixade och trixade, de har hår som är så blonderat vitt-vitt-vitt att det går mot blått. Tunna linnen och ingen bh, så att bröstvårtorna hela tiden syns och ger löften till män i lokalen. Deras stora solglasögon döljer de sneglande blickarna.

Killarna bär korta shorts och tajta skjortor. Ofattbart tajta. Skjortorna är inte gjorda för den där anspänningen. Jag har en känsla av att det när som helst kan börja flyga knappar i lokalen. Killarna är naturligtvis stekare allihop. De beställer in champagne och sittdansar med ena handen i takvevsrörelse. Fast de är inte stekare på riktigt. Det är en vanlig missuppfattning att Båstadsstekarna är rika.

Det är de inte.

Lyxbilarna som är utströsslade på området är alla hyrbilar. Och de dyra båtarna nere i hamnen bor man i per vecka. Ingen äger dem. De låtsas bara äga dem. Vi kan kalla dem ONOFF-stekare. De säljer platt-tv hela året och så har de till slut sparat så mycket pengar att de kan leka miljonärer i Båstad i fem dagar. Och som de leker.

En kille i en sedvanligt huvudsvåls-slimmad backslick busvisslar och beställer in en magnumflaska. Det går ett sus genom publiken. Så gränslöst av honom. Så extraordinärt.

Jag ser på honom där han står i sin ängsliga fnissighet och jag ser hur han sneglar åt alla håll och kanter. Kanske har han upptäckt tomrummen som kommer smygande bakom honom.

Dags att fylla gapet."

Trackback
RSS 2.0